Annonsera rätt med google annonser

Med Googles tjänst Google Ads så kan du enkelt få många besökare till din hemsida på kort tid.

Även om din hemsida är helt ny och inte är indexerad ännu, den går inte att hitta på google, så kan din hemsida visas högst upp på google. Du behöver inte några speciella kunskaper för att komma igång heller. Så enkelt är det. Baksidan är att det tar tid att få till annonseringen bra och det kostar oftast mycket mer än man tänkt sig p.g.a. nybörjarmisstag.

Jag hjälper dig komma igång med annonseringen och strukturerar ditt konto på ett effektivt sätt. Det är mer kostnadseffektivt i längden. Jag lovar.

Tips till bättre annonsering på google

Nedanstående tips är främst riktade till nybörjare som vill komma igång med annonseringen.

Välj rätt sökord

Börja med att lista alla sökord och fraser som du kan komma på som har med ert företag att göra och som du vet eller tror att kunden använder. Ta även med synonymer, omskrivningar och uttryck. Använd Google ads sökordsverktyg för att hitta fler förslag samt se hur många som söker på dina valda sökord.

Kategorisera sökorden

Kategorisera sökorden som har något gemensamt i ”Annonsgrupper” så att en annons kan visas per annonsgrupp. Enklast är det att dela upp annonsgrupperna i tjänster eller produkter och det behöver inte vara så många sökord i varje grupp.

Om du säljer skor så kan en annonsgrupp vara ”Skinnskor” och en annan ”Träskor” eller en godisbutik kan ha annongrupperna ”surt godis” och ”sött godis”.

Matcha sökorden

Använd matchningstyper för att få bättre kontroll över vilka som ser dina annonser. Med matchingstypen ”exakt matchning” så visas annonsen endast om någon söker på just det sökordet och inget annat. Brett matchade sökord visar annonsen när någon söker på sökordet eller någon variant av sökordet.

Exempelvis så kommer sökordet ”leksaker” att visas vid sökningar på ”köpa leksaker, leksaker online, träleksaker, farliga leksaker”.

Negativa sökord

Du kan förhindra att din annons visas på sökord som inte är relevanta för din produkt eller tjänst genom att använda negativa sökord. Du kommer att sänka kostnaderna då annonserna endast visas när du vill.

Om du säljer nya cyklar och inte vill att annonserna visas för ”begagnade cyklar” så kan du lägga till ord som ”begagnade” och ”andrahand” som negativa sökord.

Skapa framgångsrika annonser

Att skapa bra annonser på Google är lite av en konst. Inte för att det är svårt utan för att några ord kan ha stor betydelse och det är viktigt att testa annonserna hela tiden. Några tips att tänka på:

  • Betona vad som är unikt med er tjänst eller produkt. Gratis och snabb leverans? Stort urval?
  • Ange priser, erbjudanden och kampanjer. Hjälp den som söker efter just er produkt eller tjänst att fatta ett beslut.
  • Ange i annonsen vad kunden kan göra. Beställ idag,  Köp idag, Ring oss, registrera dig.
  • Ta med minst ett sökord i annonstexten. Sökorden visas nämligen i fetstil och visar att annonsen är relevant för sökningen.
  • Använd rätt målsida. Produkten, tjänsten eller erbjudandet måste finnas med på sidan som annonsen länkar till.
  • Testa, testa och testa. Testa två annonser i varje annonsgrupp mot varandra för att se vad som fungerar bäst.

Ange en daglig budget

Det är viktigt att du inte anger en för låg budget för då visas annonserna mer sällan och du får inte ut så mycket att annonseringen. Det är bättre att ange en lite högre daglig budget och låta annonserna visas maximalt och sedan pausa kampanjen när månadsbudgeten tar slut, för att starta den igen nästa månad.